Запорізька область увійшла до трійки лідерів за кількістю компаній, які зареєстровані на прифронтових територіях. Станом на кінець грудня 2024 року в регіоні налічується майже 32 тисячі підприємств. Попри обстріли, зменшення попиту й нестачу робочих рук, запорізький бізнес продовжує працювати й шукати нові способи, як залучити клієнтів. З якими проблемами стикнулися підприємці під час війни та як їх вирішують – у матеріалі «Відбудови. Запоріжжя». 

Тільки корисні та достовірні новини! Підписуйтесь на telegram-канал «Відбудова. Онлайн»

Як війна вплинула на розвиток запорізького бізнесу

Олексій Сорокін – власник єдиної у Запорізькій області равликової ферми. Власну справу, якою займається із родиною, започаткував 5 років тому. Спершу сім’я почала вирощувати равликів, а потім – готувати та продавати.

Знайшли рецепт в інтернеті, приготували. Дуже допоміг нам запорізький ресторатор Дмитро Добродій, він став першим клієнтом в сегменті B2B, а шеф-кухар його ресторану дав рекомендації по вдосконаленню рецептури і запропонував ще декілька варіантів соусів, які ми в подальшому ввели в наше меню. Ми створили сторінки в інстаграмі та фейсбуці і почали продавати равликів через інтернет,

Олексій Сорокін, співзасновник равликової ферми Zap.Ravlik.
Як зберегти бізнес під час війни: досвід запорізьких підприємців
Олексій Сорокін, співзасновник равликової ферми Zap.Ravlik. Фото надане спікером

За день до початку повномасштабної війни родина Сорокіних відкрила торгову точку в центрі міста – поблизу майдану Митців (площі Маяковського). Тож буквально одразу зʼявилась проблема відсутності клієнтів.

Роботу нашої стрітфуд-точки ми відновили невдовзі після початку війни. Багато людей поїхало, але потроху жителі міста купували нашу продукцію. Влітку 2022 року приходило багато переселенців з Бердянська та Маріуполя. Потім восени Запоріжжя почали активно обстрілювати: прилетіло у будинок, який знаходиться біля нашого кіоску, і багато людей знову поїхали. Продажі впали,

Олексій Сорокін, співзасновник равликової ферми Zap.Ravlik.

Першу свою крамницю вишуканих букетів подружжя Віри та Дмитра Муравицьких відкрило 30 грудня 2021 року в районі бульвару Шевченка. Початок повномасштабної війни приніс парі багато збитків та зупинив роботу майстерні більш ніж на місяць. 

Квіти – це товар, який швидко псується. Тому, звісно, ми втратили багато грошей. На момент 24 лютого у нас був повний холодильник квітів. Але трохи отямившись, ми вирішили повернутися до справи та фактично розвивати її з нуля,

Віра Муравицька, власниця «Квіткової майстерні».
Як зберегти бізнес під час війни: досвід запорізьких підприємців
Віра та Дмитро Муравицькі, власники «Квіткової майстерні». Фото надане спікеркою

У січні 2024 року в Запоріжжі зʼявилась друга «Квіткова майстерня» неподалік від Дніпровської ГЕС. Вона тричі потерпала від ворожих обстрілів. І це також вплинуло на роботу.

Певний час ми ще там працювали. Через «прильоти» плотина була зачинена, також людям там було лячно – трафік впав і тому ми вирішили закрити ту точку і переїхати на нову локацію – на вулиці В’ячеслава Зайцева, 14,

Віра Муравицька, власниця «Квіткової майстерні».

Дещо переформатувати роботу довелось і фабриці кави ISLA. Вона відома багатьом запоріжцям, адже працює у місті майже 10 років. Найбільший виклик для кавового виробництва нині – нестача робочих рук. 

Закуповуємо зелену каву, обсмажуємо її, багато навчалися та навчаємося це робити. Під час війни кількість працівників зменшилась, тому що багато хто виїхав закордон, багато хто на фронті. На виробництві в основному працюють чоловіки, які отримують повістки. І проблема в тому, що неможливо обсмажчика кави вивчити за півроку чи рік. Це дуже складний процес,

Світлана Івахова, засновниця фабрики кави ISLA.
Як зберегти бізнес під час війни: досвід запорізьких підприємців
Світлана Івахова, засновниця фабрики кави ISLA. Фото надане спікеркою

На додачу повномасштабна війна закрила шляхи для експорту продукції. 

Дуже складно експортувати каву, тому що поляки блокують кордон, роблять великі перешкоди. Зрозуміло, що вони захищають своїх виробників. Тому для нас експорт зараз – це неможливо,

Світлана Івахова, засновниця фабрики кави ISLA.

Читати також: Обстріли, нестача клієнтів і підвищення тарифів: які проблеми релокованого бізнесу в Запоріжжі

Як підприємці залучають нових клієнтів та збільшують продажі

Під час повномасштабної війни продажі різко зменшилися, тож підприємці у Запоріжжі змушені були шукати нові способи, як залучити клієнтів.

Нас трохи підтримували партнери, робили у нас замовлення. Ми вигадали, що влітку продаємо морозиво, а взимку – глінтвейн. Також додали до меню більш «зрозумілі» страви, наприклад, хот-доги,

Олексій Сорокін, співзасновник равликової ферми Zap.Ravlik.
Як зберегти бізнес під час війни: досвід запорізьких підприємців
Продукція равликової ферми Zap.Ravlik. Фото надане спікером

Задача знайти клієнтів у прифронтовому місті стоїть і перед «Квітковою майстернею». Аби залучити нових покупців, підприємці почали розвивати доставку. 

Через війну дуже багато людей поїхало з міста, вони не мають можливості прийти до нас особисто. І щоб привітати рідних, вони замовляють доставку квітів та подарунків,

Віра Муравицька, власниця «Квіткової майстерні».
Як зберегти бізнес під час війни: досвід запорізьких підприємців
Букети, які можна купити у «Квітковій майстерні». Фото надане спікеркою

Натомість запорізька фабрика ISLA співпрацює із барами, кавʼярнями, ресторанами, магазинами та продає каву у роздріб через сайт.

Працюємо, передаємо багато кави на фронт. Тримаємось, бо головна наша задача була, є і буде – тримати постійну якість,

Світлана Івахова, засновниця фабрики кави ISLA.
Як зберегти бізнес під час війни: досвід запорізьких підприємців
Пакування кави ISLA. Фото надане спікеркою

Читати також: «Національний кешбек»: як підприємцям та покупцям у Запоріжжі долучитись до програми

Що допомагає підприємцям розвивати бізнес під час війни

Підприємці працюють у різних галузях, але їх обʼєднує те, що вони й надалі хочуть розвивати свою справу у прифронтовому місті. У цьому їм допомагають, зокрема, гранти та інші програми підтримки.

Ми отримали грант «Власна справа». Найняли двох співробітників завдяки цій програмі та покрили частину витрат на відкриття другого нашого простору на вулиці В’ячеслава Зайцева,

Віра Муравицька, власниця «Квіткової майстерні».

І хоч іноді отримати допомогу вдається не з першого разу, головне – не зупинятися, запевняють підприємиці.

На грант подавалися, щоб придбати обладнання. Поки не так успішно, як хотілося, але працюємо над цим. Ми хочемо замінити обладнання на більш сучасне. Воно коштовне. Зараз такі часи, що якщо є можливість отримати допомогу із цим, то ми були би щасливі,

Світлана Івахова, засновниця фабрики кави ISLA.

За словами співзасновника равликової ферми Zap.Ravlik Олексія Сорокіна, не менш важливо для бізнесу постійно навчатися новому. 

Подаємось на різні гранти та навчання. Навчання допомагають зрозуміти ази бізнесу. Отриманих грантів недостатньо на те, що ми запланували. Хочемо зробити ферму більшою для того, щоб люди додавали її у свої туристичні маршрути. Працюємо над цим,

Олексій Сорокін, співзасновник равликової ферми Zap.Ravlik.

Власники бізнесів, які працюють у Запоріжжі, кажуть, що хочуть і можуть розвивати свої галузі активніше. Та головне, аби в країні й рідному місті настав мир.

Раніше «Відбудова. Запоріжжя» розповідала, як переселенець з Енергодара розширив бізнес у прифронтовому місті.

Завантажити ще...