ТОП-10 порад, як запорізьким підприємцям інтегрувати безбар’єрність у бізнес
Близько 40% населення України – маломобільні. Це люди, які відчувають труднощі при самостійному пересуванні, отриманні послуг, орієнтуванні в просторі. В тому числі вагітні, діти до 7 років, їхні батьки та люди похилого віку. Станом на 2023 рік в Україні вже понад 3 млн людей з інвалідністю, і їхня кількість постійно зростає. Про те, як підприємцям інтегрувати безбар’єрність у бізнес, говорили на дискусійному клубі Havas Talks, передає «Відбудова. Запоріжжя».
Тільки корисні та достовірні новини! Підписуйтесь на telegram-канал «Відбудова. Запоріжжя»
У дискусії брали участь Нова Пошта, ПриватБанк, урбан-бюро Big Cіty Lab та ВДНГ, які вже мають досвід у впровадженні безбарʼєрності. Вони поділилися порадами для підприємців щодо використання безбар’єрності у бізнесі.
1. Перші кроки у безбарʼєрності не залежать від великих бюджетів
За словами Вікторії Тітової, CEO урбан-бюро Big City Lab, скейтпарк на ВДНГ вони зробили доступним для людей з порушеннями зору – просто пофарбувавши краї фігур яскравим кольором.
Так само простим, але важливим для людей виявився путівник зі створення безбарʼєрного простору Центрів життєстійкості. Це місце, куди звертаються в тому числі за психологічною допомогою. Раніше люди відчували сором, бо були змушені говорити про свою проблему і очікувати прийому в одному приміщенні з усіма іншими. Але проблему вирішила невелика кімната, де можна було швидко проговорити деталі запису – і повернутися у зал очікування.
2. Визначте мотивацію для впровадження безбар’єрності
Директорка з управління репутацією та маркетингом групи компаній «Нова пошта» Олена Плахова наголошує: «доступність – це питання існування бізнесу. Якщо не почати працювати зараз – за кілька років можна втратити клієнтів». За її словами, мотиви можуть бути різними: бути в тренді, отримати гарний піар, наймати працівників або залучати клієнтів. Однак, якщо підходити до безбар’єрності нещиро, це впливатиме на кінцевий результат.
Зміни на ВДНГ, за словами генерального директора національного комплексу «Експоцентр України» Євгена Мушкіна, почалися як частина загального тренду, але потім компанія зрозуміла, що це також практична необхідність для залучення якомога більшої кількості людей.
3. Зробіть безбар’єрність частиною загальної стратегії бізнесу, а не окремою ініціативою – це допоможе уникнути опору змінам
Наприклад, кожен п’ятий клієнт Нової Пошти належить до маломобільної групи – це допомагає прийняти безбар’єрність як необхідну частину своєї діяльності.
4. Впроваджуйте зміни поступово.
Проте навіть великому бізнесу неможливо одночасно адаптувати всі відділення. Безбарʼєрність під час відкриття нового відділення коштувала Новій пошті приблизно мільйон гривень, що склало близько 5% від загальних витрат. Це була важлива інвестиція, яка за рахунок кількості клієнтів окупиться менше ніж за рік.
5. Ефективна безбар’єрність починається з внутрішньої комунікації
Як показав досвід Приватбанку, неможливо якісно працювати з клієнтами, якщо всередині організації працівники не розуміють, що таке безбар’єрність і навіщо вона потрібна. Тож необхідно пояснювати співробітникам, що це частина корпоративної етики та вашого бізнесу.
Також важливо не тільки встановити пандуси чи адаптувати інфраструктуру, але й навчити персонал правильній комунікації з клієнтами. Допомога повинна бути ненав’язливою та погодженою з людиною.
6. Вкладайтеся в ідеї та їхні реалізації
Під час дискусії визначили, що просто впровадити безбар’єрність недостатньо — важливо розповідати про свої досягнення, аби привернути увагу нових клієнтів і змінити ставлення інших до цього питання.
Наприклад, Нова Пошта організувала безбар’єрний марафон на ВДНГ для різноманітних аудиторій і це залучило багато медіа. Там компанія, зокрема, допомагала учасникам з порушенням зору, коментуючи для них все, що відбувалося навколо.
Також вони замінили стандартний стартовий сигнал на новий, не травматичний для учасників, звук. Його розробили спільно з міжнародними експертами та КПІ. А після консультацій з психологами, які працювали з постраждалими після Бостонського марафону, компанія вирішила запропонувати заміну стандартного стартового сигналу на всіх міжнародних марафонах.
7. Безбар’єрність не обмежується фізичною доступністю
Як визначили на дискусії, на доступну для всіх інфраструктуру не завжди є бюджети, однак можна зробити щось у емоційному, психологічному чи соціальному аспектах. Наприклад, усунути барʼєри для власних співробітників: подбати про доступ до робочих місць для людей різного віку та стану здоров’я.
8. Враховуйте потреби реальних людей
Спікери погодились, що бізнесу важливо перевіряти свої рішення з тими, хто безпосередньо стикається з бар’єрами: залучати людей з інвалідністю для тестування нових ідей. Це дозволить уникнути типових помилок і зробити рішення доступними для всіх.
9. Піклуйтеся про різних клієнтів. Інвестуйте в навчання нових сервісів для них
Наприклад, Приватбанк випускає газету для старших людей, де пояснює, як уникнути фішингових атак, також для них існує окрема лінія звʼязку. Також Приватбанк навчив 20 працівників гарячої лінії спілкуванню жестовою мовою, враховуючи потреби клієнтів з порушеннями слуху або мовлення. Це допомагає клієнтам відчувати себе більш захищеними і впевненими.
10. І головне – все починається з ідеї
Як зазначила Олена Плахова, варто вкладатись в ідею, її реалізацію та вміти поєднувати з актуальними трендами. Такий підхід є фундаментом успішного проєкту.
Отже, безбар’єрність – це не лише про фізичну доступність, але й про створення рівних можливостей для всіх. Досвід провідних українських компаній показує, що впровадження безбар’єрності може починатися з невеликих, але значущих кроків, які не потребують великих інвестицій.
Раніше ми повідомляли, що запорізькі роботодавці можуть отримати компенсацію за облаштування робочих місць для людей з інвалідністю.