Терапія мистецтвом, переосмислення класики та унікальні вистави: як розвиваються театри Запоріжжя
Із початком повномасштабного вторгнення інтерес українців до власної культури помітно зріс – зокрема й до театру. Якщо у 2022 році лише 24% громадян ходили до театрів, то вже у 2024-му – 29%, свідчать дані дослідження Pace Panel. Сучасний український театр популяризує класику й водночас створює модернові вистави. «Відбудова. Запоріжжя» поспілкувалась із керівниками місцевих театрів про нові проєкти, творчу співпрацю з колегами з інших міст і про те, чи може в Запоріжжі з’явитися вистава, здатна повторити успіх «Конотопської відьми».
Підписуйтесь на наш телеграм-канал з афішею «Куди піти у Запоріжжі»
Як працюють театри під час війни
Запорізький академічний обласний український музично-драматичний театр ім. Магара цього театрального сезону вже представив шість прем’єрних вистав, а незабаром глядачі побачать ще дві нові постановки. За словами директорки-художньої керівниці театру Наталії Власової, цей сезон став справжнім відродженням театру.
Для нашого прифронтового театру цей сезон був дуже вдалим. Ми створили багато нових постановок, взяли участь у фестивалі-конкурсі «Січеславна», вперше за п’ять років вирушили на гастролі: представили дві вистави у Кам’янському, де нас зустріли дуже тепло,


Через безпекову ситуацію до Запоріжжя приїздить дуже мало гастрольних вистав.
Торік ми домовлялися з Національним театром ім. Лесі Українки про гастролі у нас. Вони планували приїхати з виставою в грудні 2024 року, але за місяць до цього Запоріжжя почали обстрілювати КАБами. І актори відмовились їхати. Окрім того, багатьом відомим театрам невигідно до нас їхати. Театр ім. Магара має укриття лише на 300 осіб, тому ми не можемо продавати більше квитків. До речі, і для нас це суттєва проблема: охочих прийти до театру більше, ніж місць в укритті,


Втім, навіть у таких умовах місцеві театри мають чудову нагоду завоювати прихильність запорізьких глядачів. Наприклад, Запорізький обласний театр молоді впроваджує стратегію залучення жителів міста до театрального мистецтва.
З початком повномасштабного вторгнення наша аудиторія змінилася: до нас почали активно приходити переселенці. Ми будуємо діалог із глядачем, який свідомо обирає театр. Зараз театр відвідує близько 1% жителів міста. Маємо на меті поступово збільшити цю цифру до 2%, 5% і більше. Взагалі Запоріжжя – це індустріальне місто, а не театральне, але ми вже створили цей перший відсоток і тримаємо його,


Чим запорізькі театри зацікавлюють глядачів
Театр ім. Магара, відомий своєю класикою, нині активно змінюється, аби бути сучасним і цікавим для кожного глядача. Зокрема, восени в театрі здійснили ребрендинг.
Дух класики в нас залишається і буде завжди основою, але ми маємо бути цікавими для молодого покоління. Ми провели ребрендинг і побачили, що наш новий логотип, більш сучасний стиль афіш та комунікації в соцмережах глядач сприйняв дуже позитивно. Ми відкрили Поетичний театр і були вражені, наскільки охоче молодь приходить на поетичні вистави, як їм відгукується. Загалом, бачимо зацікавленість мистецтвом серед запоріжців,


Окрім традиційних підходів, у Запоріжжі активно розвиваються нові театральні майданчики. 5 травня 2023 року в межах театральної реформи у Запоріжжі з’явився театр «Дім актора», що об’єднав театр-лабораторію Vie, Запорізький театр танцю та джазовий оркестр City Big. За словами директорки «Дому актора» Ольги Донік, це об’єднання відкрило нові можливості для створення спільних проєктів.
23 травня 2025 року «Дім актора» представив унікальну для Запоріжжя виставу «Косачка». Як розповіла Ольга Донік, цей проєкт побачив світ ще у 2023 році завдяки незалежним мисткиням Юлії Лопаті та Галині Пехі.


Незалежний театр часто має обмежені ресурси, але такі вистави повинні бути доступними широкій аудиторії. Ми запросили авторів пластичної вистави «Косачки» до Запоріжжя, щоб вони поставили її на нашій базі. Для міста це новий і важливий формат взаємодії з мистецьким сектором,


Загалом, протягом театрального сезону «Дім актора» показав запоріжцям вже п’ять прем’єрних вистав і відновив два проєкти з новим акторським складом. Найуспішнішим, за словами Ольги Донік, став театралізований концерт «Івасюк. Червона Рута».
Терапевтична функція театру
Колектив театру ім. Магара проводить «терапію мистецтвом» для ветеранів – для них організовують вистави, виїзні програми з обговоренням, знайомство з театром та багато іншого.
Виїжджаємо в шпиталі, лікарні, запрошуємо до нас. Наші музиканти показують музичні інструменти, захисники можуть пограти на них. Співпрацюємо з ветеранськими організаціями. Вхід для військових і ветеранів у нас безкоштовний,
Також керівниця театру додає, що театри не лише розважають, а й допомагають людям впоратися з емоціями, пережити складну реальність та знайти розраду через мистецтво.
Розуміємо, що не можемо закривати очі на реальність чи ховатися від неї. Театр має прожити ці події разом із глядачами. Наприклад, особисто мене надзвичайно вразила вистава «Неможливість». У ній кожен знайде себе, може навіть заплаче – і це добре, адже емоції потрібно вивільняти. А мистецтво – один із найкращих засобів для цього,


Особливе місце в репертуарі обласного театру молоді займає моновистава «Ісіда в Таврії», яка торкається теми перших днів війни. Вона має терапевтичний характер завдяки інтерактивному спілкуванню з глядачами, розповідає керівниця літературно-драматургічної частини театру Надія Петренко.
«Ісіда в Таврії» дозволяє глядачам виплеснути накопичені емоції, які болять кожному. Після вистави ми обговорюємо побачене, і це допомагає людям знайти емоційне полегшення, виговоритись,


Крім того, театр молоді проводить вистави та інтерактиви для дітей. За словами Надії Петренко, на початку повномасштабного вторгнення такі заходи допомогли багатьом дітям-переселенцям заспокоїти ментальний стан.


Нові вистави та навчання для запоріжців: що в планах
Запорізький обласний театр ім. Магара готується відкрити новий театральний сезон у вересні 2025 року прем’єрою вистави «У неділю рано зілля копала» за мотивами повісті Ольги Кобилянської.
Цьогоріч відзначається ювілей Володимира Магара. У 1955 році він поставив цю виставу. Тому вирішили, що саме вона стане відкриттям нового сезону. Режисером-постановником буде заслужений діяч мистецтв України Віталій Денисенко. У виставі задіюємо сучасну сценографію, а підхід і бачення постановки надзвичайно цікаві та незвичні,
На думку Наталії Власової, ця прем’єра може стати поштовхом для народження нових успішних постановок, які зможуть повторити успіх таких знакових в Україні вистав, як «Конотопська відьма».
Тим часом окремою главою театрального життя Запоріжжя є фестиваль «Дім А́ктора», започаткований торік. На запрошення муніципального театру «Дім актора» до міста приїжджали колективи з різних регіонів, обмінювалися досвідом та презентували свої роботи. Цього року «Дім актора» планує розширити програму фестивалю, додавши освітню складову для жителів міста.
Готуємо масштабну освітню програму з лекціями та майстер-класами, щоб допомогти людям краще зрозуміти сучасне мистецтво. Це стане своєрідними ключами, які дозволять глядачам глибше сприймати вистави й знаходити щось важливе для себе,


Вектори розвитку театрів
Запорізький театр має потенціал стати відомим на всю Україну, однак для цього, на думку директорки театру ім. Магара Наталії Власової, потрібно орієнтуватися на місцеві таланти.
Сьогодні важко запросити до нас режисерів чи акторів з інших регіонів через безпекову ситуацію. Раніше ми співпрацювали з постановниками з Києва та інших міст, але зараз шукаємо зірок серед своїх, запорізьких митців. І нам багато що вдалося: у цьому сезоні наш колектив поповнили яскраві митці. Також ставимо перед собою завдання оновлювати репертуар, створювати сучасні постановки, адже навіть класика може звучати по-новому,
Головний режисер Запорізького театру молоді наголошує на щирості у мистецтві.
Треба бути чесними з глядачем і не боятися відкрито говорити про важливі речі, виховувати театром, бути ближчими до людей та бути сучасними. А загалом для розвитку треба працювати, працювати та ще раз працювати,
За словами директорки «Дому актора» Ольги Донік, запорізьким театрам важливо не лише розвиватись в українській театральній сфері, а й орієнтуватися на європейські тренди.
Працювати над інтеграцією у світовий театральний процес дуже важливо. Не можна замикатися лише на внутрішньому контексті. В Європі мистецтво часто випереджає наші тренди, і ми маємо це враховувати. Театри, які досягають успіху в Україні, не мають зупинятись, бо наше театральне мистецтво має потенціал гриміти не лише на всю нашу країну, а й на весь світ,
Раніше «Відбудова. Запоріжжя» розповідала, як під час війни розвивається заповідник «Хортиця».