«Головне – любити свою справу»: як подружжя із Запоріжжя розвиває квітковий бізнес попри війну
Подружжя Віри та Дмитра Муравицьких започаткувало свою квіткову справу в Запоріжжі незадовго до початку великої війни. Вже на старті бізнес зіткнувся з труднощами: втратили велику партію квітів, кілька разів відновлювали крамницю після обстрілів та шукали клієнтів попри відтік людей з міста. Нині пара продовжує розвивати «Квіткову майстерню» й навіть відкрила вже другий такий магазин. Як підприємці вирішують проблеми, які підкидає їм війна, та чи купують все ж запоріжці квіти – дізнавалась «Відбудова. Запоріжжя».
Цікавитесь запорізьким бізнесом? Розповідаємо про нього в інстаграмі - підписуйтесь!
Квітковий бізнес у перші місяці війни
Віра Муравицька 5 років працювала флористкою. Зрештою захотіла відкрити власний квітковий магазин. Аби заробити кошти на відкриття, поїхала працювати за кордон разом зі своїм чоловіком Дмитром.
30 грудня 2021 року в Запоріжжі в районі бульвару Шевченка з’явилась перша «Квіткова майстерня». Потроху крамниця знаходила своїх клієнтів, але повномасштабна війна зламала особисті та підприємницькі плани.
Після 14 лютого у нас було велике постачання й повний холодильник квітів на початку повномасштабної війни. Оскільки це товар, який швидко псується, ми втратили дуже багато квітів та грошей,
Власники крамниці називають це найбільшою своєю втратою, адже клієнтів у новоствореного бізнесу тоді ще не було. Однак полишити свою справу не думали, роботу квіткової майстерні відновили 1 квітня 2022 року.
Ми і не думали про закриття. У нас була думка тільки працювати. По-перше, ми не так давно відкрилися і всі свої кошти вклали у цей бізнес. По-друге, ми з Дмитром любимо цю справу і вирішили розвиватися у ній й надалі. Дуже багато було відгуків від людей, які казали «Дякуємо, що ви працюєте, бо квіти – це те, що може підтримати не просто словами, а і таким гарним жестом»,
Попри побоювання, що під час війни квіти точно не є товаром першої необхідності, клієнтів з часом ставало все більше, розширювався асортимент квітів й почав зростати штат працівників.
На момент відкриття у нас не було найманих працівників. Перші співробітники з’явились вже після повномасштабної війни. Однією з них стала дівчина з Харкова, яка переїхала до Запоріжжя через масовані обстріли свого міста,
Читати також: Високі податки, купівля генераторів та пошук кадрів: у Запоріжжі на форумі обговорили проблеми бізнесу
Грант на квітковий магазин і нова локація
У січні 2024 року в Запоріжжі з’явилась друга «Квіткова майстерня» неподалік від Дніпровської ГЕС. Однак працювала вона недовго. Тричі крамниця страждала від ворожих обстрілів: у приміщенні виривало двері, вибивало вікна, а потім – і листи OSB. Співробітники, за словами підприємиці, не постраждали.
Перший «прильот» дуже морально важкий був, ми сильно переживали за наших людей. Ми посиділи, помовчали і почали прибирати скло, рами. І через 3 дні запрацювали знову,
Через розташування поблизу греблі та постійну ймовірність ворожих атак магазин закрили наприкінці вересня.
Через «прильоти» гребля була зачинена, людям там було лячно – трафік впав і тому ми вирішили закрити ту точку і переїхати на нову локацію,
На початку жовтня «Квіткова майстерня» переїхала на нову локацію, що навпроти торговельного центру «Україна» – вулицю В’ячеслава Зайцева, 14. На облаштування крамниці подружжя витратило свої та грантові кошти.
Частину витрат на відкриття нового простору ми покрили завдяки тому, що виграли грант «Власна справа». Завдяки цій програми також найняли ще двох співробітників. Плануємо і надалі брати участь у подібних цікавих програмах,
Читати також: «20 ракет та снарядів прилетіло поруч, а остання – поцілила в нас»: як у Запоріжжі пошкоджене обстрілами СТО відновлює роботу
Можливість купити квіти та подарунок в одному місці
Нині у «Квіткових майстернях» можна знайти троянди, хризантеми, піони (навіть не в сезон), новорічні композиції із хвойними, гортензії, еустоми та багато інших звичних та не дуже для нашого ока квітів. Особливість магазинів родини Муравецьких – можливість купити разом із букетом повноцінний святковий подарунок.
Всі ми працюємо, постійно заклопотані, у когось є діти, у когось свій бізнес – це займає дуже багато часу. І ми зрозуміли, що будемо цінувати час наших клієнтів і зберемо все в один магазин, щоб людина могла купити подарунок швидко, якісно і в одному місці,
За словами Віри, змога закрити кілька потреб в одному місці допомагає клієнтам зекономити не лише час, а і гроші.
Можемо додати до букету тортики, цукерки, свічки, прикраси, аромадифузори, сертифікат до спа салону і такий повноцінний подарунок доставити. Це також економить кошти клієнтів, яким треба оплатити лише одну доставку замість кількох,
Запорізьким підприємцям такий формат співпраці допомагає розвивати власну справу.
Ми співпрацюємо з нашими друзями й колегами, розвиваємо і їхні справи, і нашу. Вони дають нам замовлення на квіти і ми їм даємо замовлення на тортики, наприклад,
Також «Квіткова майстерня» розвиває послугу доставки, адже це додає клієнтів, які з тих чи інших причин не можуть особисто прийти до магазину.
Ми працюємо 50 на 50 – доставка та офлайн точки. Через війну дуже багато людей поїхало з міста і вони не мають можливості прийти до нас і, щоб привітати рідних, вони замовляють доставку квітів та подарунків,
Читати також: Організація заходів у Запоріжжі: як змінилась івент-галузь під час війни
Перспективи квіткового бізнесу в Запоріжжі
Серед головних мінусів роботи у прифронтовому місті підприємці називають обстріли, відключення світла та нестабільну кількість покупців.
Майстерня має відкритися о 8 годині, якщо у місті були «прильоти», то ми зачинені до відбою тривоги. Також відключення світла дуже впливає. Бо, наприклад, літом дуже спекотно і квіти вмирали частіше, бо не було кондиціонеру. На роботу магазину впливає і те, що люди періодично виїжджають з міста через безпекову ситуацію,
Не може вплинути на квітковий бізнес і підвищення податків, яке зараз впроваджується в Україні.
Через це наші працівники заробляють менше, ми також втрачаємо на цьому. Звісно, ми розуміємо для чого це треба. Але хотілося б, аби і держава розуміла потреби підприємців, які працюють і підтримують її економіку,
Все більше запоріжців віддає перевагу якісному сервісу та якісним товарам, каже Віра Муравицька.
Раніше більшість любила «щось пояскравіше і покольоровіше». Через те, що з’являються такі магазини, як наші, які постійно працюють над вдосконаленням букетів, пакування, доставок, інші квіткові бізнеси також прагнуть до такого рівня. Люди це бачать і вони розуміють, що краще купити тут якісний букет, чим в іншому місті придбати целофан зі скотчем,
Власники «Квіткової майстерні» хочуть планувати своє майбутнє та розвиватися у рідному місті. Хоча і зізнаються, що через нестабільну ситуацію в країні, робити це дуже важко. Та головне, запевняє подружжя Муравецьких, любити свою справу.
Прагнення створювати щось класне, давати клієнтам гарний сервіс, давати роботу запоріжцям – це наша місія. За останні 3 роки у Запоріжжі відкрилися дуже класні бізнеси – кав’ярні, ресторани, магазини квітів – і нам так класно бачити цей розвиток. У нас є чудові сервіси, які можуть позмагатися навіть з Києвом та Львовом,
Раніше «Відбудова. Запоріжжя» детально розповідала, які проблеми має запорізький бізнес та як їх вирішує.