Ремонт доріг Запорізької області: «картель», відсутність конкуренції та «зайві» 100 мільйонів
Півроку тому, 15 травня, начальник Запорізької обласної військової адміністрації Юрій Малашко призначив нового директора державного підприємства «Місцеві дороги Запорізької області», яке опікується шляхами обласного та районного підпорядкування, – Олександра Слободяна. Ремонти доріг, особливо під час війни – традиційно скандальна тема: тендери тут – на десятки та сотні мільйонів, а відбір переможців аж надто часто є непрозорим та неконкурентним. Тому «Відбудова. Запоріжжя» вирішила дослідити, як ці півроку за нового керівництва працювали (а точніше – розпоряджалися бюджетними коштами) «Місцеві дороги Запорізької області».
Картель
Один з найсвіжіших тендерів – 195 мільйонів гривень на експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Запорізької області. «Експлуатаційне утримання» передбачає підтримку доріг, а також дорожньої інфраструктури в належному стані: виявлення та усунення дефектів, ліквідацію наслідків ДТП та негоди, боротьбу з ожеледдю, очистку узбіччя тощо.
Загалом у тендері йдеться про обслуговування 642 км обласних та 951 км районних доріг, загалом – майже 1600 км.
Переможцем тендеру стало ТОВ «Ростдорстрой». Точніше – «переможцем», оскільки жодного конкурента у нього не було.
Ця фірма добре відома на національному рівні, особливо… журналістам-розслідувачам. Видання «Наші гроші» відносять «Ростдорстрой» до так званого «картелю» – невеликої групи компаній, які отримували за останні роки левову частку “дорожніх” підрядів, зокрема й у проектах «Великого будівництва».
«Ростдорстрой» – компанія, близька до мера Одеси Геннадія Труханова: один із співвласників, Юрій Шумахер, вже друге скликання поспіль є депутатом Одеської міської ради від партії «Довіряй ділам», лідером якої є Геннадій Труханов.
Компанія є постійним фігурантом численних розслідувань (вже не журналістських, а офіційних) і скандалів – з її провини, наприклад, обвалився міст у Києві. Аварія сталася 30 вересня – і про неї багато писали, але вже через півмісяця попри це «Ростдорстрой» отримав у Запорізькій області підряд на 200 млн грн.
Та найцікавіше у цьому тендері інше. Влітку ДП «Місцеві дороги Запорізької області» вже проводило такий самий тендер на експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Запорізької області: перелік доріг збігається майже повністю, в «осінньому» тендері лише додалися кілька доріг загалом на 65,5 км у порівнянні з «літнім».
У липні підряд отримало також ТОВ «Ростдорстрой” і також без конкурентів, але запропонувавши вартість робіт 294 мільйона 399 тисяч грн.
Підписання угоди з «Ростдорстроєм» тоді зірвала Державна аудиторська служба України, яка знайшла порушення у процедурі закупівлі. Ці порушення були формальні та не стосувалися ціни або репутації фірми, тим не менш процес зупинився, а «Місцеві дороги Запорізької області» навіть пішли у суд, відстоюючи право підписати угоду з «Ростдорстроєм».
Тим часом, не очікуючи на рішення суду, «Місцеві дороги Запорізької області» виставили новий тендер з майже тими ж умовами – і знову «під» ТОВ «Ростдорстрой”. Та звернемо увагу на вартість робіт: влітку вона становила майже 300 млн грн, восени – 200 млн грн. Підрядник – той самий, робота – та сама (навіть додалися 65 км), але «виявилося», що бюджетних коштів можна витратити менше на третину!
Серед фірм, які розслідувачі та громадські активісти до повномасштабного вторгнення відносили до того ж дорожнього «картелю» – ТОВ «Автомагістраль-Південь». І вона також не залишилася без доходів у Запорізькій області – у жовтні компанія виграла тендер на 178 млн грн на капітальний ремонт дороги Балабине-Малокатеринівка.
Єдиним конкурентом на конкурсі для «Автомагістралі-Південь» став… «Ростдорстрой». Ще три роки тому ці дві компанії вже виконували одна для одної роль зручного “спаринг-партнера” на тендерах.
Вінницькі
Та далеко не лише «картель» зайнявся дорогами Запорізької області. Менш ніж за один тиждень у вересні ТОВ «Будівельно-монтажна фірма «Еталон-буд» отримала одразу три великих «дорожні» підряди: на 25 млн грн, на 49 млн грн, на 76 млн грн. Якоїсь значної компрометуючої інформації про цю фірму мало – хіба що підозри у таких «дрібницях», як завищення вартості робіт на 2 млн грн.
Але цікаво інше: з 2019 року і донедавна вінницька «Еталон-буд» отримувала підряди дорожчі 10 млн грн лише у Вінницькій області, ще у кількох областях іноді вигравала дрібніші тендери (наприклад, всього лише на 478 тисяч грн на Сумщині), аж раптом у вересні 2023 за тиждень виграла одразу три тендери в Запорізькій області разом майже на 150 млн грн, причому у двох обійшовши згаданих вище важковаговиків «Автомагістраль-Південь» та «Ростдорстрой». Що за дива? Можливо, розгадка якраз у вінницькій прописці «Еталон-буду»…
Про Олександра Слободяна, директора ДП «Місцеві дороги Запорізької області», який очолив підприємство у травні цього року, невідомо майже нічого. На сайті держпідприємства жодного рядку попередньої біографії. У соцмережах «Місцевих доріг» – жодного фото керівника. Жодного повідомлення про його призначення не було ані у ЗМІ, ані на офіційних сайтах.
Тим не менш, нам вдалося знайти користувача з таким іменем серед підписників «Місцевих доріг» у Facebook – на своїй сторінці чоловік зазначив і місцем народження, і місцем проживання саме Вінницю. А також абсолютно ідентичні прізвище, ім’я та по батькові – Слободян Олександр Володимирович – у 2020 році мав начальник тендерно-договірного відділу «Служби місцевих автомобільних доріг у Вінницькій області».
Вважатимемо чистим збігом, що чиновник з Вінничини та новий підрядник з Вінничини з’явилися на Запоріжжі майже одночасно.
Якщо ж казати про збіги та чесну конкуренцію, цікаво поглянути на ті тендери, де «змагалися» «Еталон-буд», «Автомагістраль-Південь» та «Ростдорстрой». У цих тендерах особливе «пасхальне яйце», своєрідний жарт і привіт для антикорупціонерів – це запропоновані фірмами суми вартості робіт. Ось тендер на майже 25 млн грн. Три фірми подають остаточну пропозицію з різницею в сумах у 10 тисяч грн! 24 млн 740 тисяч грн, 24 млн 750 тисяч грн, 24 млн 760 тисяч грн.
А у цьому тендері на майже 50 млн грн гра з цифрами ще красивіша. «Автомагістраль-Південь» та «Ростдорстрой» нібито не змовляючись дають початкові пропозиції, які відрізняються між собою лише на 20 тисяч грн, але аж на 5 мільйонів більші, ніж пропонує «Еталон-буд».
Далі всі фірми ще знижують свої пропозиції – і фінальні цифри такі: 48 755 940 грн від «Еталон-буд», 49 032 940 грн від «Ростдорстрой» та 49 032 969 грн від «Автомагістраль-Південь». Конкуренти знову нібито не змовляються, але у пропозиціях «Еталон-буд» та «Ростдорстрой» співпадають 940 грн в кінці, а у «Ростдорстрой» та «Автомагістраль-Південь» співпадають 49 мільйонів 32 тисячі. До того ж, тепер різниця між їхніми кошторисами склала 29 гривень.
Жарти жартами, але загалом всього лише на цих п’яти найбільших тендерах (якщо не рахувати заблокований тендер на 300 млн грн) ДП «Місцеві дороги Запорізької області» розподілили понад півмільярда гривень! 373 млн грн відійшли представникам умовного «картелю», 150 млн грн – фірми-«землячці» керівника підприємства. У одному з цих тендерів конкурентів не було, у трьох – згадані фірми конкурували лише одна з одною, а в п’ятому до них додалася одна фірма-конкурент.