Летовище, якому підрізали крила: згадуємо, як у Запоріжжі будували новий термінал аеропорту, зруйнований росіянами
26 травня 2024 року росіяни ракетним ударом зруйнували новий термінал запорізького аеропорту. Його почали зводити у 2017 році, побудова тривала цілих 3 роки, а щоб профінансувати проєкт, Запоріжжю навіть довелося взяти кредит під заставу міського стадіону. Пропрацювати термінал зміг всього кілька років – польоти призупинили у перший день повномасштабного вторгнення. З 24 лютого летовище пережило кілька ракетних атак ворога, аж поки росіяни таки не поцілили у новий термінал. Символічно, що сталося це у день початку оборони Донецького аеропорту. «Відбудова. Запоріжжя» згадує, як у місті з’явився новий термінал аеропорту та які події супроводжували цей проєкт.
«Міжнародний аеропорт Запоріжжя»: як та коли його почали реконструювати
По-справжньому запорізьким аеропорт став у 2013 році, тоді він перейшов з державної власності у міську. Але розвивати летовище почали не одразу. Тим часом запоріжці здебільшого користувалися послугами аеропорту сусіднього Дніпра.
Проте у 2016 році відремонтували термінал внутрішніх рейсів, який 6 років до цього не експлуатували. Ремонт обійшовся у майже 4 мільйони гривень. Частину коштів виділили з міського бюджету, решту – дав власне аеропорт. Тоді обсяг пасажирських перевезень порівняно з 2015 роком збільшився удвічі – 300 тисяч пасажирів на 2,5 тисячі рейсів.
У 2017 році почали ремонт злітно-посадкової смуги. На неї витратили: 20 мільйонів з міського бюджету і ще 10 профінансував сам аеропорт.
19 ожеледиць було на нашій смузі. Ми застосовували цього року багато хімічного реагенту, багато разів очищали її. Звичайно, бетон посипався. Якби ми продовжили експлуатацію, то вже виникала б пряма загроза безпеці польотів, – розповідав журналістам тодішній директор КП «Міжнародний аеропорт Запоріжжя» Віктор Біскупський.
Паралельно займалися благоустроєм території: облаштували тротуари та з’їзди до дворів приватних будинків, відремонтували дорогу, яка веде до аеровокзалу.
Того ж 2017 року Кабмін дав добро на будівництво нового пасажирського терміналу. У грудні на будмайданчик заїхала перша техніка. За рік звели триповерхову конструкцію із скляними стінами. Почалися перемовини про запуск нових рейсів із всесвітньовідомими авіаперевізниками.
Якщо порівнювати цей термінал із старим, то це «Мерседес» і «Запоріжець», – казав тодішній директор аеропорту Віктор Біскупський.
Крім того, тодішня міська влада планувала також будівництво вантажного терміналу. Проте цей проєкт так і не розпочався.
Будівництво вантажного терміналу – це переміщення, перенаправлення фінансових та вантажних потоків саме до міста Запоріжжя, а не в якесь інше. А це інвестиційна привабливість Запоріжжя і загалом розвиток міста, – казав тодішній міський голова Володимир Буряк.
Тим часом аеропорт все «набирав висоту». Навіть запустили прямий автобус, який привозив пасажирів з Дніпра.
На новий термінал з міського бюджету виділили більше 500 мільйонів гривень. Ще 12,7 мільйонів доларів місто взяло в кредит. Відсотки за кредитом мало сплачувати КП «Запорізький міжнародний аеропорт». Під заставу банку віддали стадіон «Славутич арена».
Як будували новий термінал запорізького аеропорту
Міністерство інфраструктури восени 2019 року заявило, що запорізькі повітряні ворота готують до концесії. Тобто до передачі у власність держави, а потім – мали б шукати інвестора, який вкладатиме гроші в розвиток підприємства і отримуватиме прибутки від його роботи. В аеропорту проводили обшуки, вилучали документи, які були необхідні для подальшої роботи.
Навіщо вкладати кошти в той об’єкт, який ми сьогодні маємо, якщо він уже є прибутковим? Попросту це називається «віджать», вибачайте, прибутковий наш термінал, який нам дає кошти в бюджет. І немалі кошти в бюджет. Віджати це підприємство, а нам залишити наші з вами кредити, борги, які є і ми будем з цим розраховуватись, – коментував ситуацію Буряк.
22 січня 2020 року Міністерство інфраструктури офіційно заявило, що процедура передачі Запорізького аеропорту в концесію припинена. У травні 2020 року новий пасажирський термінал був повністю готовий.
Невеличкий, компактний, але такий, на мій погляд, ультрасучасний – і з точки зору дизайну, і з точки зору інженерних систем, – відгукувався про новий термінал заступник директора фірми-генпідрядника Сергій Закриничний.
Старт роботи нового терміналу трохи затягнула пандемія коронавірусу. Врешті приймати та відправляти перші рейси термінал почав у жовтні 2020 року.
У 2021 році пасажиропотік аеровокзалу склав рекордні понад 617 тисяч людей; збільшилась кількість авіакомпаній, які працювали у Запоріжжі; були відкриті нові напрямки польотів (Батумі, Тирана, Бодрум, Відень, Будапешт, Львів).
Як росіяни атакували запорізький аеропорт
З 24 лютого 2022 року Запорізький аеропорт призупинив свою роботу. Власне, у перший день повномасштабної війни російська ракета влучила неподалік аеровокзалу. 27 та 28 лютого росіяни продовжили обстрілювати летовище. Тоді нашим військовим вдалося збити ворожі ракети.
Втретє територію аеропорту атакували у ніч з 9 на 10 червня.
26 травня 2024 року росіяни влучили прямісінько в будівлю нового терміналу. На щастя, ніхто не постраждав. Соцмережами одразу розлетілися фото руйнувань.
За словами голови Запорізької обласної військової адміністрації на увесь комплекс аеропорту витратили 3 мільярди гривень. Частина з цієї суми – кредит, який Запоріжжя досі виплачує і буде виплачувати вже і після руйнування нового терміналу.
Для всіх запоріжців це велика втрата. Але я можу запевнити, що після деокупації, після перемоги це буде один з найважливіших об’єктів, які ми відбудуємо, – сказав Іван Федоров в ефірі телемарафону.