Як у Запоріжжі організовують змішане навчання під час війни: досвід 110-ї гімназії. ФОТО
Воєнні дії, постійні загрози повітряних атак та блекаути стали викликами запорізьких закладів освіти. Попри це, з 1 вересня 2024 року 74 школи у Запоріжжі запрацювали у змішаному форматі, серед них – гімназія №110. Про те, як у школі організували навчальний процес, «Відбудові. Запоріжжя» розповіли директор Аркадій Демченко та завучка молодших класів Марина Лозовицька.
Тільки корисні та достовірні новини! Підписуйтесь на telegram-канал «Відбудова. Запоріжжя» telegram-канал «Відбудова. Запоріжжя»
Організація навчального процесу та виклики під час війни
Через постійні повітряні тривоги у прифронтовому місті неможливий стабільний навчальний процес. Тож Запорізька гімназія №110 поєнує дистанційний та очний формати.
Ми організували чергування між дистанційними та очними заняттями, враховуючи рекомендації Міністерства освіти України та потреби учнів. Спершу провели опитування серед батьків, щоб дізнатися, хто підтримує змішаний формат навчання, а хто віддає перевагу повністю дистанційному. На основі результатів опитування ми склали розклад занять, щоб максимально врахувати побажання родин і забезпечити комфортне навчання для всіх учнів,
Війна внесла значні корективи в процес планування навчання. Ще одна проблема – відключення світла. За словами директора гімназії, щоб забезпечити безперебійне навчання у гімназії – придбали генератори.
Як у гімназії облаштували укриття для учнів та вчителів
Очний формат у школах можливий лише за умови наявності безпечного укриття. Тому у 2023 році в гімназії зробили капітальний ремонт декількох приміщень в укритті площею 200 кв.м. Сховище відповідає всім вимогам безпеки: оснащене вентиляцією, освітленням та необхідними засобами першої допомоги.
Безпека учнів і працівників школи є пріоритетом. У відремонтованих приміщеннях укриття можуть одночасно перебувати три класи, і воно розраховане на 400 учнів. В укритті є запаси води та їжі на випадок тривалої небезпеки. Цей ремонт реалізували за грантові кошти, які були залучені групою народних депутатів міста,
За словами Аркадія Демченка, восени 2024 року будівельники розпочали ремонт й інших приміщень в укритті. Завершити роботи планують до кінця року.
На початку жовтня ми продовжили ремонт другої половини укриття. Кошти на це виділив UNICEF. Це дозволить забезпечити навчання для більшої кількості школярів, і діти зможуть частіше відвідувати гімназію для очних занять,
Які технології використовують під час навчання
Важливу роль у дистанційному навчанні відіграють сучасні технології. Адміністрація школи організувала постійний контакт між учителями та учнями через інтерактивні платформи. Кожен урок супроводжується завданнями, матеріалами та зворотнім зв’язком.
Для забезпечення дисципліни важливо, щоб уроки мали чіткий розклад, а вчителі мали можливість оперативно спілкуватися з учнями через чати або відеоконференції. Використовуючи Google Classroom, учні можуть переглядати завдання, завантажувати виконані роботи та отримувати оцінки. Це забезпечує високий рівень самостійної роботи та дисципліни. Окрім цього, батьки також залучені до процесу й отримують регулярні звіти про успіхи своїх дітей,
Учні та вчителі використовують комп’ютери, планшети та смартфони на онлайн-заняттях через платформи Zoom, Google Meet та інші сервіси. Школа забезпечує частину учнів необхідними гаджетами.
Щоб допомогти учням з родин соціально-незахищених категорій, які не мають доступу до техніки, держава виділила гаджети. Це – ноутбуки, хромбуки та планшети. Завдяки цьому діти мають можливість брати участь у дистанційних заняттях без перешкод,
Вплив війни на психологічний стан учнів і вчителів
Війна серйозно впливає на психологічний стан як учнів, так і вчителів. Постійний стрес, тривога через можливі обстріли та відсутність стабільності створюють емоційне напруження.
Для підтримки емоційної стійкості ми залучили психологів, які працюють як з учнями, так і з педагогами. Організовані зустрічі для обговорення емоційного стану, а також психологічні тренінги та консультації. Педагоги отримують рекомендації щодо створення позитивної атмосфери на уроках та приділяють особливу увагу емоційному стану учнів,
Марина Лозовицька розповідає, що самі уроки побудовані таким чином, щоб забезпечити психологічне розвантаження для дітей.
Для психологічного розвантаження були створені спеціальні відео та вправи, які допомагають дітям знизити рівень стресу та підтримувати емоційну рівновагу. Ці матеріали інтегровані в навчальний процес і спрямовані на те, щоб учні могли відволіктися від напруги та зосередитися на позитивних моментах,
Зміни у навчальних програмах у зв’язку з війною
Через війну й особливості змішаного формату довелося дещо змінити навчальні плани й методи викладання, кажуть в гімназії. Побільшало візуальних матеріалів, інтерактивних вправ та самостійних проєктів.
Міністерство освіти і науки України розробило серію спеціальних уроків, які доступні на платформі «Всеосвіта». Ці уроки спрямовані на підтримку дистанційного навчання в умовах війни. Платформа надає учням доступ до якісних освітніх матеріалів, інтерактивних завдань та відеоуроків з різних предметів, що дозволяє вчитися, не маючи можливості відвідувати школу,
Співпраця школи з батьками
За словами завучки гімназії, співпраця з батьками є ключовим елементом роботи навчального закладу.
Ми регулярно інформуємо батьків про навчальний процес через онлайн-конференції та електронні листи. Батьки беруть участь у підготовці дітей до дистанційного навчання, а також допомагають слідкувати за їхньою дисципліною вдома. Спільними зусиллями ми забезпечуємо максимально комфортні та безпечні умови для дітей у цей непростий час,